Jeszcze do niedawna producenci zarzekali się ze olej w skrzyni wystarcza na cały okres użytkowania. I rzeczywiście, jeżeli planujemy użytkować samochód jedynie przez 120.000 tysięcy kilometrów taka teoria się sprawdzi. Niestety po tym przebiegu czeka nas remont skrzyni.
Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów powinna być wykonywana co około 3 lata lub 60.000 kilometrów. Przebieg ten należy skrócić, jeżeli pojazd jest eksploatowany trudnych warunkach tzn. w korkach, w górach lub z podpiętą przyczepą.
Dlaczego olej w skrzyni automatycznej się zużywa?
Odpowiedź jest bardzo prosta, w każdym automacie znajdują się wielotarczowe mokre sprzęgła które są przyczyną utleniania i zanieczyszczania oleju. W ekstremalnych sytuacjach pomiędzy tarczami powstaje temperatura rzędu 400 st. Celsjusza a to przyczynia się do utleniania środka smarnego, zmniejszania jego zdolności myjących i dyspergujących. Innymi słowy olej czarnieje i nie jest w stanie wymywać zanieczyszczeń, które sukcesywnie zatykają kanały i zawory sterujące pracą skrzyni. Niewłaściwa działanie tych elementów jest odczuwalne przez kierowcę w postaci szarpania i niewłaściwego zmieniania przełożeń. Aby nie dopuścić do takiej sytuacji należy regularnie zmieniać olej. I nie chodzi tu tylko o dolewanie oleju, bo tak śmiało możemy nazwać „wymianę statyczną „ tylko całkowite zastąpienie starego oleju świeżym. Taki proces jest możliwy podczas „wymiany dynamicznej”. Wymiana grawitacyjna w większości klasycznych automatów pozwala na spuszczenie około połowy środka smarnego. Reszta oleju pozostaje w konwerterze (sprzęgle hydrokinetycznym), pompie i kanałach olejowych. Oczywiście są też wyjątki od tej reguły tzn. samochody wyposażone w śrubę spustową konwertera, ale to rozwiązanie spotykane jest raczej w starszych pojazdach. Wspominamy o tym dlatego że znane są przypadki bezawaryjnej pracy takiej skrzyni nawet przez 1000000 km! Fakt ten dosyć dobrze działa na wyobraźnię i uświadamia jak ważne jest wymienianie całego oleju w skrzyni biegów.
Liqui Moly ATX180
Liqui Moly wprowadza do oferty jedno z najbardziej zaawansowanych urządzeń do dynamicznej wymiany oleju w automatycznych skrzyniach biegów na rynku. Urządzenie ATX 180 zostało opracowane przy udziale firmy Sosnowski, która od 30 lat specjalizuje się profesjonalną obsługą automatycznych skrzyń biegów. Dzięki naszej maszynie można w bezpieczny sposób wymienić cały olej i przeprowadzić proces płukania preparatem Automatic Getribe Reiniger nr art. 2512. Płukanie powinno być wykonywane profilaktycznie przy każdej wymianie oleju lub w sytuacji pierwszych objawów niewłaściwej pracy skrzyni biegów. Jeżeli kupujemy samochód, który nie ma udokumentowanej historii serwisowej wymianę oleju w skrzyni należy przeprowadzić wyłącznie metodą dynamiczną połączoną z płukaniem. Świeży olej ATF ma duże dobre właściwości myjące przez co zostawienie w skrzyni starych zanieczyszczeń bardzo szybko doprowadzi do poważnej usterki skrzyni.
Zobacz film!
Przykłady dynamicznej wymiany oleju
Audi A6 C7
BMW
BMW E46
DSG
Mercedes E W202
Audi Q7
Kontakt z nami
Auto-Serwis Jancarz
Telefon: 509 707 910, 512-289-522
– serwis: serwisjancarz@op.pl
– Stacja Kontroli Pojazdów: skpjancarz@onet.pl
Godziny pracy:
Serwis:
od poniedziałku do piątku, 8:00 – 18:00
Stacja Kontroli Pojadów:
od pon. do pt. 8:00 – 18:00
w soboty od 8:00 do 14:00